> Miss New Zucci: Strasbourg

Search

Follow

Mellomrom

Mellomrom

Slideshow Mobile


Slideshow Normal


Mellomrom

Mellomrom

Tuesday 5 March 2013

Strasbourg


I morgen er det nøyaktig en uke siden jeg kom tilbake fra seksjonstur i Strasbourg. I mellomtiden har jeg dratt hjem til Norge hvor jeg har brukt den ledige tiden min på å velge ut bilder fra turen til dere (ut av de ganske mange hundre jeg har tatt). Nå sitter jeg igjen med et pent lite utvalg som jeg håper viser dere hvilken fantastisk fin by Strasboug er og hvor hyggelig vi i norskseksjonen hadde det sammen.


Vi dro til Strasbourg lørdags morgen, og etter masse tull og forsinkelser med toget vårt, kom vi fram sent på ettermiddagen. Vi ble tildelt leilighetene våre og dro rett ut på guidet tur hvor vi fikk se blant annet katedralen Notre-Dame og området La Petite France.







På søndag dro vi opp til Vosges fjellene hvor vi besøkte slottet Haut-Koenigsbourg. Det var utrolig kult. Har virkelig aldri sett noe lignende. All snøen som falt ned fikk det til å se ut som om vi befant oss i et vintereventyr. 






Mandag (om jeg ikke tar felt feil) dro vi opp i katedralen vi fikk se på omvisningen første dagen. Dette var tidlig på morgenen. Langt før jeg normalt ville hatt planer om å stå opp på en feriedag. Selvfølgelig var det heller ingen heis... Når det er sagt var utsikten fantastisk! Det er synd det ikke var ordentlig klarvær da vi var der oppe, men det var likevel verdt turen (og alle trappetrinnene). Hele byen er bygd opp med den samme særegne arkitekturen. Det er nok en av hovedgrunnene til at jeg finner denne store byen så sjarmerende.






De siste dagene fikk vi besøkt både Europarådet og Europaparlamentet (faktisk noe av det mest interessante ved hele turen), mens vi ellers hadde fritid til å gjøre det vi ville. (Utenom felles middag såklart). Det ble en god del mat, litt shopping og masse sosialisering. Det er så fint å endelig ha fått sjansen til å bli ordentlig kjent med jentene som går andre og tredjeåret her nede. Ellers dro jeg og Anja på museet Le Palais Rohan på eget initiativ. Under ser dere noen bilder fra avdelingen med dekorativ kunst. 




Jeg er ganske sikker på at alle sammen har hatt en veldig hyggelig tur, og jeg gleder meg iallefall veldig til neste seksjonstur som skal gå til Pays Basque i vårferien. Først skal jeg likevel nyte tiden jeg har igjen her hjemme og etterhvert begynne på mitt siste trimester på førsteåret ved Lycée Edouard Herriot.



Bildene som ikke er vannmerket med bloggadressen min har jeg fått låne av Henriette.

No comments :

Post a Comment